Niniejsze Ogólne Warunki Handlowe stanowią integralną część "Umowy ramowej na realizację kasowych transakcji wymiany walutowej i świadczenie usług płatniczych" i są częścią dokumentacji umownej dla jednorazowych transakcji wykonanych za pośrednictwem portalu europlatnosc.pl
REGULAMIN
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Usługodawca
Informace podle ust. 134 zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů
Spółka handlowa (nazwa usługodawcy): | EasyChange s.r.o. |
Siedziba spółki (siedziba usługodawcy): | Jungmannova 747/28, 110 00, Praha 1 |
Numer indentyfikacyjny: | 290 44 570 |
Rejestracja w rejestrze handlowym: | zarejestrowana w Sądzie Miejskim w Pradze pod numerem C 162417 |
Adres upoważnionego przedstawiciela lub oddziału dostawcy, jeżeli usługa płatnicza jest świadczona za ich pośrednictwem: | Usługa płatnicza nie jest świadczona za pośrednictwem autoryzowanego przedstawiciela |
Nazwa i siedziba organu nadzorczego: | CZESKI BANK NARODOWY, Na Příkopě 28, Praha 1 |
Rejestracja w Czeskim Banku Narodowym: | Decyzja CNB nr 2019/038802/CNB/570 |
Dane potwierdzające, że usługodawca jest wpisany na listę usługodawców, jego numer rejestracyjny: | https://apl.cnb.cz/apljerrsdad/JERRS.WEB09.DIRECT_FIND_RESPONSE |
(zwany dalej "Usługodawcą")
2. Nasz stosunek do Klienta
- Usługodawca (zwany dalej również "Kantorem") jest instytucją płatniczą i dostawcą usług płatniczych licencjonowanym przez Narodowy Bank Czeski (zwany dalej "CNB"), zgodnie z § 3, ust. 1, lit. f) ustawy nr 370/2017 Dz.U., o transakcjach płatniczych, z późniejszymi zmianami (zwanej dalej "ustawą o transakcjach płatniczych").
- Głównym przedmiotem działalności Usługodawcy jest świadczenie usług płatniczych zgodnie z § 3 ust. 1 lit. f) ustawy o transakcjach płatniczych, tj. realizacja transakcji w obrocie dewizowym oraz przesyłanie przewalutowanych płatności w kraju i za granicą.
- Údaj podle ust. § 1843 odst. 1 písm. l) zákona č. 89/2012. Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“): Hlavním jednacím jazykem je český jazyk, nedohodnou-li si strany něco jiného. V tomto jazyce budou zadavateli poskytnuty i všeobecné obchodní podmínky. Veškerá komunikace mezi stranami během jejich smluvního vztahu bude vedena v češtině, nedohodnou-li si strany něco jiného. Vedlejším jednacím jazykem je angličtina, a to u smluv uzavřených v anglickém jazyce.
- Usługodawca udostępnia niezbędne i pomocnicze informacje dotyczące świadczonych usług na następujących stronach internetowych: www.easychange.pl i www.europlatnosc.pl
3. Podstawa prawna usługi
Dostawca usług płatniczych działa zawsze zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi Republiki Czeskiej, w tym ze zharmonizowanymi ramami prawnymi Unii Europejskiej, w szczególności:
- zák. 253/2008 Sb,. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon proti praní špinavých peněz“);
- zák. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí, ve znění pozdějších předpisů;
- zák. č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů;
- zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů;
- zák. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí, ve znění pozdějších předpisů;
- zák. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“), zejména ust. § 1841 až 1851;
- zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů;
- zák. 277/2013 Sb., o směnárenské činnosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ zákon o směnárenské činnosti“);
- zák. č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů , ve znění pozdějších předpisů;
- v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů).
4. Nadzór nad Usługodawcą
Nadzór sprawowany jest przez:
- Narodowy Bank Czeski, z siedzibą przy Na Příkopě 28, 115 03 Praga 1;
- Biuro Analiz Finansowych, z siedzibą przy Washingtonova 1621/11, Praga, 110 00;
- Biuro Arbitra Finansowego, Legerova 69, 110 00 Praga 1, www.finarbitr.cz, tel.: 257 042 070, ID skrzynki pocztowej: qr9ab9x, e-mail: arbitr@finarbitr.cz.
- https://finarbitr.cz/cs/oblasti/platebni-sluzby.html
5. Usługi
Poprzez Usługi rozumie się zawieranie transakcji walutowych z miejscem wymiany walut oraz korzystanie z portalu www.europlatnosc.pl lub w innych jego wersjach językowych (dalej "www.europlatnosc.pl"), Strefy Klienta pod adresem www.easychange.pl w innych wersjach językowych (dalej "www.easychange.pl") lub usługi Śledzenia Kursów dostępnej pod adresem www.easychange.pl lub w innych wersjach językowych.
Usługa handlu walutami jest świadczona bezgotówkowo. Dostawa waluty odbywa się bezgotówkowo pomiędzy wskazanymi przez Klienta rachunkami bankowymi. Karty kredytowe nie są akceptowane. Klient ponosi koszty, którymi obciąża go jego bank. Zamawiający może z wyprzedzeniem sprawdzić wysokość tych kosztów w swoim banku. Koszty obciążające zamawiającego są określone w Taryfie, której najnowsza wersja jest dostępna na stronie www.easychange.pl.
II.
DEFINICJA POJĘĆ
- Transakcja oznacza realizację transakcji walutowej.
- Proponowana transakcja oznacza transakcję stworzoną przez Klienta i propozycję tej transakcji złożoną przez Klienta poprzez stronę internetową Usługodawy (zwaną również „proponowaną transakcją“).
- Zawarta transakcja oznacza przyjęcie przez Kantor zaproponowanej przez Klienta transakcji na stronie internetowej Usługodawcy z uwzględnieniem § 158 ust. 2 ustawy o transakcjach płatniczych. Zlecenie płatnicze uważa się za przyjęte za porozumieniem stron zgodnie z § 158 ust. 2 Ustawy o transakcjach płatniczych po spełnieniu warunku wpływu płatności na rachunek systemu wymiany walut. Transakcja płatnicza zostaje wykonana z chwilą zaistnienia tego momentu.
- Rozliczona transakcja oznacza rozliczenie wynegocjowanej transakcji przez Kantor, przy czym transakcja płatnicza zostanie wykonana po zaistnieniu momentu wpływu płatności na rachunek miejsca wymiany walut.
- Zleceniodawca to Klient kontraktowy lub użytkownik portalu www.europlatnosc.pl, o ile nie podano inaczej.
- Klient kontraktowy to osoba fizyczna lub prawna, która zawarła z Kantorem Umowę Ramową na realizację kasowych transakcji wymiany walut i świadczenia usług płatniczych.
- Użytkownik portalu www.europlatnosc.pl to osoba fizyczna lub prawna, która może, ale nie musi mieć zawartej Umowy Ramowej z Kantorem i która składa zlecenie wymiany na portalu www.europlatnosc.pl poprzez formularz elektroniczny na stronie internetowej.
- Rachunek bankowy wysyłający oznacza rachunek bankowy Zleceniodawcy, z którego wysyła on środki na rachunek zbiorczy Kantoru.
- Rachunek zbiorczy oznacza rachunek bankowy Kantoru, na który zleceniodawca przesyła środki niezbędne do rozliczenia transakcji walutowej.
- Rachunek rozliczeniowy oznacza rachunek bankowy Kantoru, z którego Kantor wysyła środki na uzgodniony rachunek odbiorcy.
- Rachunek odbiorcy oznacza rachunek bankowy wskazany przez zleceniodawcę przy proponowaniu transakcji do systemu wymiany walut, na który zostaną przesłane środki przeliczone przez Kantor. Może to być rachunek bankowy należący do samego zleceniodawcy lub jakikolwiek inny rachunek (dostawcy, rodziny itp.).
- Przyjęte zlecenie płatnicze to zlecenie po spełnieniu warunku otrzymania płatności na konto Kantoru.
III.
KOMPETENCJE ZLECENIODAWCY
- Z usług Kantoru może korzystać każdy, kto spełnia warunki ustawowe, przedstawi ważny dokument tożsamości z uwzględnieniem stałego adresu zameldowania, założył własny rachunek bankowy oraz kto nie znajduje się na określonych listach sankcyjnych i nie korzysta z usług Kantoru w celu zapłaty za towary w ramach programów sankcyjnych.
- Skonsolidowana Lista Osób Fizycznych i Prawnych Podlegających Sankcjom Finansowym Unii Europejskiej, której aktualna wersja on-line jest dostępna pod adresem: https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/8442/consolidated-list-sanctions_en.
- Lista aktualnie obowiązujących programów sankcji jest dostępna w części "Consolidated list of sanctions": https://eeas.europa.eu/topics/sanctions-policy/8442/consolidated-list-of-sanctions_en.
IV.
ZAWIERANIE UMÓW
- Zinteresowani zawarciem Umowy Ramowej akceptują brzmienie wniosku o umowę dostęonego na stronie internetowej www.easychange.pl, na której ten wniosek wypełniają.
- Przedstawiciel handlowy (tzw. upoważniony przedstawiciel):
- Usługodawca może korzystać z tzw. przedstawiciela handlowego w rozumieniu Kodeksu Cywilnego. Tego przedstawiciela handlowego nie należy w żadnym wypadku rozumieć jako upoważnionego przedstawiciela w rozumieniu § 25 ustawy o płatnościach.
- W przypadku, gdy osoba zainteresowana usługami Usługodawcy skontaktuje się z przedstawicielem handlowym, przedstawiciel handlowy może jedynie zapoznać osobę zainteresowaną z warunkami świadczonych usług i w żadnym wypadku nie jest uprawniony do zawarcia umowy lub realizacji transakcji z osobą zainteresowaną.
Uwaga - Użytkownik portalu www.europlatnosc.pl nie zawiera umowy ramowej, zawsze zawiera jednorazową transakcję na warunkach określonych na portalu www.europlatnosc.pl.
Konta użytkowników
- Klientom umownym utworzone zostaje konto użytkownika na stronie internetowej www.easychange.pl.
- Konto użytkownika jest tworzone na podstawie zatwierdzonej Umowy Ramowej, zawsze jest to jedno konto użytkownika dla jednej umowy. Dostęp do konta użytkownika ma osoba odpowiedzialna wymieniona w umowie oraz ewentualnie inne upoważnione osoby, jeśli są w niej zawarte.
- Jedna osoba może mieć wiele kont użytkownika utworzonych na podstawie wielu Umów Ramowych i może mieć autoryzowany dostęp do wielu kont użytkownika (np. własne konto jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej oraz dostęp do konta firmowego, w którym dana osoba będzie figurować jako osoba odpowiedzialna lub upoważniona).
- Kantor zastrzega sobie prawo do odmowy założenia konta użytkownika także bez podania przyczyny zgodnie z zasadą swobody umów.
- Kantor wypowie Konto Użytkownika Klienta Kontraktowego na podstawie wypowiedzenia Umowy Ramowej w przypadku naruszenia Warunków Umowy lub z powodu nieuczciwego postępowania lub podania nieprawdziwych informacji przez Klienta Kontraktowego. Umowa Ramowa i Konto Użytkownika mogą zostać wypowiedziane również przez Klienta Umownego.
- Konta użytkowników nie są zakładane dla użytkowników portalu www.europlatnosc.pl i korzystających z usługi Śledzenia Kursów.
Brak osób upoważnionych na stronie europlatnosc.pl
Akceptując niniejsze Warunki, użytkownik portalu europlatnosc.pl potwierdza, że składa zlecenie transakcji we własnym imieniu i jest właścicielem przesyłanych środków lub jest upoważnionym i autoryzowanym pracownikiem firmy (księgowym, dyrektorem zarządzającym itp.) i w takim przypadku składa zlecenie transakcji pod nazwą firmy zlecającej. Jeżeli użytkownik wymienia środki pieniężne, których nie jest właścicielem, konieczne jest dostarczenie za pomocą poczty elektronicznej pełnomocnictwa właściciela środków. Pełnomocnictwo nie musi być notarialne. Pełnomocnictwo musi, oprócz danych osób i ich dokumentów tożsamości, wyraźnie określać czynność, do której pełnomocnik jest upoważniony. Kantor zastrzega sobie prawo do odrzucenia nieprawidłowo sporządzonego pełnomocnictwa i niezrealizowania transakcji.
V.
ROZLICZENIE TRANSAKCJI
1. Wprowadzenie zlecenia
- Zlecenie transakcji (zwane dalej "zleceniem") jest składane online przez zleceniodawcę na stronie internetowej:
a) www.europlatba.pl lub
b) easychange.pl (tu za pośrednictewm Strefy Klienta),
c) oraz w wersjach językowych interfejsu internetowego wg pkt. a) lub b).
Wniosek o transakcję walutową nie może być złożony telefonicznie!
- W wyjątkowych przypadkach (np. w razie problemów technicznych) po uprzednim uzgodnieniu, zamówienia mogą być składane również za pośrednictwem poczty elektronicznej. Szczegóły i specyfikacje danej transakcji, w tym informacje przedumowne, są również uzgadniane przez obie strony za pośrednictwem poczty elektronicznej.
2. Uzgodnienie szczegółów transakcji przez obie strony
- Zaproponowana transakcja (oferta) - utworzone zlecenie, które nie zostało jeszcze opłacone przez zleceniodawcę.
- Następnie Kantor powiadamia klienta kontraktowego o otrzymaniu proponowanej transakcji i wysyła mu pocztą elektroniczną potwierdzenie otrzymania proponowanej transakcji, które zawiera szczegóły transakcji (potwierdzenie).
- Informacja o przyjęciu zaproponowanej transakcji (potwierdzenie) jest również dostępne dla klienta kontraktowego w jego Strefie Klienta na stronie internetowej.
- Za porozumieniem stron zlecenie płatnicze uważa się za przyjęte zgodnie z § 158 ust. 2 Ustawy o transakcjach płatniczych z chwilą spełnienia warunku wpływu płatności na rachunek Kantoru, a transakcja płatnicza zostaje wykonana z chwilą zaistnienia tego momentu.
- Zlecenie użytkownika portalu www.europlatba.pl automatycznie i w trybie natychmiastowym zostaje wprowadzone do systemu, a następnie Kantor dokonuje oceny transakcji (w szczególności w kontekście "podejrzanych" transakcji i postanowień niniejszego Regulaminu dotyczących poprawnych danych).
- Jeśli Kantor odrzuci utworzone zlecenie, stosuje się odpowiednio postanowienia Regulaminu dotyczące anulowania transakcji.
- Kantor zatwierdza zlecenia w godzinach pracy Kantoru, które są dostępne tutaj: https://www.easychange.cz/kontakty/1005.html.
- Zleceniodawca zobowiązuje się do zapłaty za zamówioną walutę lub do sprzedaży oferowanej waluty na uzgodnionych warunkach.
- Kantor zobowiązuje się do rozliczenia transakcji zgodnie z dyspozycją Klienta zawartą w propozycji transakcji dopiero po otrzymaniu zapłaty na rachunek Kantoru, a wszystko to w formie przelewu (bezgotówkowo).
Utworzone zlecenie może zostać zmodyfikowane przez Kantor przed przyjęciem i wysłaniem do zleceniodawcy (powodem może być niewłaściwie wybrany rachunek lub inne widoczne błędy lub oczywiste nieścisłości, itp.) O takiej modyfikacji Kantor informuje pisemnie zleceniodawcę przed przyjęciem zlecenia płatniczego.
3. Płatność przez zleceniodawcę
- Zgodnie z Ustawą o transakcjach płatniczych, Kantor zapewnia, że kwota transakcji płatniczej zostanie zaksięgowana na rachunku dostawcy odbiorcy nie później niż do końca następnego dnia roboczego po otrzymaniu zlecenia płatniczego, zgodnie z § 169 Ustawy o transakcjach płatniczych.
- Zlecenie płatnicze uważa się za przyjęte za porozumieniem stronzgodnie z § 158 ust. 2 Ustawy o transakcjach płatniczych z chwilą spełnienia warunku otrzymania zapłaty na rachunek miejsca wymiany walut, a transakcja płatnicza zostaje wykonana niezwłocznie po nastaniu tak uzgodnionego czasu.
- W związku z tym płatnik zobowiązuje się do niezwłocznego przesłania środków do wymiany, tak aby mogły one zostać zaksięgowane na rachunku Kantoru najpóźniej w czasie D+1 (= najpóźniej do końca następnego dnia roboczego) po otrzymaniu zlecenia płatniczego w rozumieniu poprzedniego punktu.
- Obie strony umowy, zgodnie z § 158 ust. 2 Ustawy o transakcjach płatniczych, uzgodniły, że realizacja transakcji płatniczej rozpocznie się w określonym momencie, w momencie spełnienia określonych warunków lub po upływie określonego czasu. Zlecenie płatnicze uważa się zatem za przyjęte, gdy nastanie tak określony moment. Za ten moment uważa się zapłatę transakcji przez zleceniodawcę.
- Uzgodnione warunki transakcji pozostają ważne, jeżeli klient dokona płatności w ciągu dwóch dni roboczych od potwierdzenia, chyba że uzgodniono inaczej na piśmie z klientem.
- Jeżeli transakcja nie zostanie opłacona przez zleceniodawcę w ciągu dwóch dni roboczych, może ona zostać jednostronnie zakończona przez Kantor z powodu zwłoki w płatności ze strony zleceniodawcy. Opóźnienie może wynikać z przyczyn leżących po stronie zleceniodawcy.
- Zleceniodawca przesyła środki do wymiany wyłącznie na konto Kantoru podane w potwierdzeniu utworzonego zlecenia, chyba że obie strony w odpowiednim czasie uzgodnią inaczej.
a) Jeżeli zleceniodawca prześle płatność niezgodnie z informacjami zawartymi w potwierdzeniu (w szczególności oznacza to, że w dniu wymagalności zlecenia płatniczego nie zostaną przesłane wystarczające środki, aby płatność wychodząca mogła zostać wykonana i zapłacona), Kantor nie wykona płatności, ale zachowa zlecenie płatnicze i tak wygenerowaną płatność w ewidencji, a mianowicie:
- w ramach krajowej transakcji płatniczej do końca drugiego dnia roboczego następującego po dniu otrzymania zlecenia płatniczego; po tym czasie zlecenie przelewu jest wyłączone z realizacji.
- w przypadku zagranicznych transakcji płatniczych do początku trzeciego dnia roboczego następującego po dniu otrzymania zlecenia płatniczego, przy czym zlecenie przelewu zostaje wyłączone z realizacji w dniu następującym po dniu wymagalności.
b) Jeżeli w powyższym terminie dostępne saldo zwiększy się w taki sposób, że możliwe będzie wykonanie zarejestrowanego zlecenia płatniczego zgodnie z potwierdzeniem, Kantor je wykona. W takim przypadku pobiera on środki z rachunku nie później niż następnego dnia roboczego po wystąpieniu niezbędnego zwiększenia salda w celu dokonania płatności. (c) Jeżeli w dniu wymagalności wychodzącego zlecenia płatniczego nie zostaną przesłane środki wystarczające do wykonania zlecenia płatniczego i dokonania płatności LUB jeżeli Zleceniodawca prześle płatność niezgodnie z informacjami zawartymi w potwierdzeniu utworzonego zlecenia wstępnego i Kantor poniesie stratę , Kantor może w uzasadnionych przypadkach zrealizować płatność i żądać rekompensaty za tę stratę w postaci odpowiedniego zmniejszenia wzajemnego świadczenia lub zastosowania opłaty administracyjnej zgodnie z Taryfą. Zleceniodawca wyraża zgodę na tę procedurę Kantoru. Kantor z wyprzedzeniem informuje zleceniodawcę na piśmie o zastosowaniu takiej procedury.
Zleceniodawca wyraźnie zgadza się z tą procedurą Kantoru zgodnie z powyższymi punktami i akceptuje powyższą procedurę zgodnie z § 158 ust. 2 ustawy o transakcjach płatniczych.
4. Płatność przez Kantor
- Kantor prześle środki na rachunek odbiorcy zgodnie z potwierdzeniem transakcji po tym, jak środki zleceniodawcy zostaną zaksięgowane na rachunku zbiorczym Kantoru, a Kantor otrzyma wszystkie dokumenty niezbędne do przesłania środków ze swojego rachunku.
- Kantor przesyła ze swojego rachunku środki w dokładnej wysokości uzgodnionej wcześniej ilości, w uzgodnionej walucie i po kursie wymiany do trzech miejsc po przecinku, zgodnie ze szczegółami uzgodnionej transakcji.
- Klient jest informowany o rozliczeniu transakcji poprzez automatyczną wiadomość e-mail oraz poprzez otrzymanie potwierdzenia rozliczenia transakcji (tzw. Confirmation of payment). Klienci kontraktowi mają te informacje dostępne również po zalogowaniu do Strefy Klienta na stronie internetowej Kantoru.
5. Koszty transakcji
- Zleceniodawca ponosi koszty, którymi obciąża go bank. Zleceniodawca może z wyprzedzeniem sprawdzić wysokość tych kosztów w swoim banku. Koszty, które ponosi Zleceniodawca są określone w Taryfie opłat, której najnowsza wersja jest dostępna na stronie www.easychange.pl.
- Jeśli przelew jest obciążony opłatą bankową na stronie Kantoru (patrz: Taryfa opłat), jest ona pobierana od zleceniodawcy, a zleceniodawca przesyła opłatę, zgodnie z danymi zawartymi w potwierdzeniu uzgodnionej transakcji, wraz z środkami do przeliczenia lub, po wcześniejszym uzgodnieniu, dodatkowo na odpowiednie konto zbiorcze Kantoru.
- Jeżeli zleceniodawca realizuje przelew w walucie, która nie jest walutą kraju EOG lub przelew do kraju, który nie jest członkiem EOG, z przelewanej kwoty mogą zostać potrącone opłaty banku korespondenta na trasie płatności. Bank odbiorcy w kraju nienależącym do EOG nie jest zobowiązany do uznania całej przekazanej kwoty, tzn. może uznać na rachunek odbiorcy przekazaną kwotą pomniejszoną o opłatę za płatność przychodzącą zgodnie ze swoim cennikiem. To, w jaki sposób bank beneficjenta uzna taką przekazaną kwotę, jest umownym ustaleniem pomiędzy odbiorcą a bankiem odbiorcy, Kantor nie ma możliwości ani obowiązku wpływać na to w żaden sposób.
- SMS-y autoryzacyjne nie podlegają opłacie.
6. Dane do sprawnego rozliczenia transakcji
- Składając zlecenie przelewu, użytkownik portalu www.europlatnosc.pl jest zobowiązany przekazać Kantorowi wszystkie dane niezbędne do pomyślnego rozliczenia transakcji, w szczególności:
- swoje imię i nazwisko lub nazwę firmy,
- dokładną kwotę i walutę, którą zleceniodawca chce kupić, lub dokładną kwotę i walutę, którą zleceniodawca chce sprzedać;
- nazwa banku wysyłającego, na żądanie: numer rachunku bankowego na żądanie, kod banku wysyłającego;
- nazwę rachunku odbiorcy, tak jak jest on prowadzony w jego banku (w przypadku niektórych rodzajów płatności zagranicznych pełny adres posiadacza rachunku), numer rachunku i kod banku;
- w przypadku przelewów zagranicznych w walucie EUR do Jednolitego Obszaru Płatności w Euro (SEPA) zleceniodawca zobowiązany jest do podania numeru rachunku beneficjenta w formacie IBAN oraz kodu banku w formacie BIC/SWIFT;
- tryb płatności (OUR lub SHA);
- wiadomość dla odbiorcy lub inne szczegóły, aby odbiorca mógł łatwo zidentyfikować płatność;
- Jeżeli Zleceniodawca nie poda wystarczająco jasnych i konkretnych danych konta do przyjęcia przewalutowanej kwoty (zazwyczaj niewystarczająco jasne dane dotyczące płatności za granicą), Kantor zastrzega sobie prawo do odmowy takiej transakcji, aby uniknąć komplikacji i ryzyka obciążenia zwrotnego. Odpowiedzialność za prawidłowe dane odbiorcy spoczywa na zleceniodawcy. Kantor nie może oszacować, jakie powinny być prawidłowe dane odbiorcy.
- Przed dokonaniem transakcji, Kantor może poprosić zleceniodawcę o weryfikację jego tożsamości poprzez dostarczenie kopii obu stron dokumentu osobistego oraz udowodnienie, że zleceniodawca jest właścicielem wysyłającego rachunku bankowego oraz że jest właścicielem środków, w tym weryfikacji pochodzenia środków i celu wymiany.
- Dokumentacja umowna transakcji portalu europlatnosc.pl dostarczona przez zamawiającego:
- w przypadku kwot przekraczających równowartość 1 000 euro, zamawiający składa oświadczenie, które zawiera:
- swoje imię i nazwisko lub nazwę firmy i numer identyfikacyjny firmy,
- jego adres zameldowania lub adres jego siedziby w PL lub w innym kraju,
- dane osobowe członków organu statutowego i właścicieli firm z ponad 25% udziałów w firmie, aż do osób końcowych;
- dwa dokumenty tożsamości
- dla kwot powyżej 15 000 EUR lub równowartości w innej walucie, przedstawić dowód własności konta wysyłającego prowadzonego w imieniu zleceniodawcy
- w przypadku kwot przekraczających 15.000 EUR lub ich równowartości w innej walucie, zleceniodawca jest zobowiązany do zadeklarowania w Oświadczeniu właściciela pieniędzy, ich pochodzenia i celu przeliczenia.
- Oświadczenie, wraz z załącznikami, zleceniodawca dostarcza do Kantoru na własny koszt, drogą elektroniczną lub osobiście albo pocztą, wybranym przewoźnikiem.
- Zleceniodawca gwarantuje, że wprowadził prawidłowe dane.
- Zleceniodawca jest zobowiązany do niezwłocznego i zgodnego z prawdą ujawnienia Kantorowi wszystkich informacji niezbędnych do rozliczenia transakcji.
- Zleceniodawca zobowiązuje się, że podane informacje są poprawne i że jest świadomy możliwych konsekwencji prawnych podania nieprawdziwych informacji, w tym możliwości, że zlecenie z nieprawidłowymi informacjami, które utrudnia lub uniemożliwia rozliczenie transakcji, może zostać odrzucone przez Kantor lub zleceniodawca może zostać obciążony dodatkowymi kosztami zgodnie z Taryfą opłat. W przypadku wprowadzenia nieprawidłowych danych, Klient ponosi ryzyko odrzucenia transakcji przez Kantor.
- Obowiązkiem zleceniodawcy jest wcześniejsze sprawdzenie, czy konto odbiorcy akceptuje walutę określoną przez zleceniodawcę.
7. Zwrócona płatność
- Zleceniodawca jest świadomy, że jeśli wprowadził nieprawidłowe dane (nazwa konta odbiorcy, numer konta, kod banku, w niektórych przypadkach adres odbiorcy, nieprawidłowa kwota, niewystarczające dane w wiadomości do odbiorcy itp. ) i z tego powodu płatność zostanie zwrócona przez bank odbiorcy, zleceniodawca zostanie obciążony wszystkimi kosztami związanymi z takim zwrotem (otrzymanie płatności, ewentualna ponowna wysyłka, opłaty bankowe, którymi Kantor został obciążony lub różnice kursowe wynikające z przeliczeń walutowych dokonanych w przypadku niepełnej transakcji lub późniejszego zwrotu płatności zleceniodawcy) oraz opłatami administracyjnymi ze strony Kantoru, związanymi z administrowaniem zwróconą płatnością.
- Opłaty administracyjne ze strony Kantoru określa Taryfa opłat.
- Naliczone opłaty będą w pierwszej kolejności pobierane od Zleceniodawcy ze środków zwróconych do Kantoru, a zleceniodawca bez zastrzeżeń wyraża zgodę na taką praktykę kantoru.
8. Dodatkowe zmiany w zleceniu
- W przypadku dodatkowej zmiany w już otrzymanym zleceniu (np. zmiana któregokolwiek ze szczegółów płatności, w tym zmiana kwoty), pobierana jest opłata administracyjna zgodnie z obowiązującą Taryfą opłat.
9. Anulowanie transakcji i odwołanie zlecenia płatniczego
- Transakcja zostaje zawarta poprzez zaakceptowanie proponowanej transakcji przez Kantor na stronie internetowej Usługodawcy.
- Zleceniodawca może odwołać proponowaną transakcję do czasu wykonania zlecenia płatniczego przez Kantor i wpłacenia środków przez zleceniodawcę (płatność nie została dokonana przez zleceniodawcę).
- Porozumienie o anulowaniu transakcji jest możliwe tylko wtedy, gdy jedna strona zgadza się na propozycję drugiej strony dotyczącą anulowania transakcji, a środki nie zostały przez zleceniodawcę jeszcze wysłane.
- Zleceniodawca nie może anulować zlecenia płatniczego, jeżeli wysłał już środki do Kantoru. Anulowanie transakcji nie jest możliwe, jeżeli Kantor rozliczył już środki (wysłał płatność). Zobacz ostatni punkt tego artykułu.
- W przypadku anulowania transakcji i zwrotu środków zleceniodawcy, środki te są odsyłane na ten sam rachunek, z którego zostały wysłane do Kantoru. Opłaty bankowe związane ze zwrotem środków na rachunek zleceniodawcy mogą zostać pobrane od zleceniodawcy z kwoty zwróconych środków według uznania Kantoru.
- Jeśli zleceniodawca zażąda anulowania zlecenia opóźnionego (można to zrobić tylko w formie pisemnej), a w międzyczasie transakcja została już rozliczona przez Kantor, zleceniodawca musi poinformować o anulowaniu i zwrocie pieniędzy samego odbiorcę.
10. Odstąpienie od zawartej transakcji
- U obchodů dle § 2 odst. 1. písm. b) zákona o směnárenské činnosti, pokud je Poskytovatel služeb nabízí, může zadavatel odstoupit od obchodu dle §16a-16h zákona o směnárenské činnosti.
- Zadavatel nemůže odstoupit od smlouvy o sjednaném bezhotovostním obchodu z důvodu uvedeného v § 1847 odst. a) občanského zákoníku (tj. cena finančních služeb závisí na pohybech cen na finančních trzích, které podnikatel nemůže ovlivnit, jako jsou služby k devizovým hodnotám a investičním nástrojům).
- Klient może odstąpić od transakcji bezgotówkowej albo zgodnie z punktem "Odstąpienie od zawartej transakcji" niniejszego Regulaminu, albo zgodnie z procedurą reklamacyjną, która jest częścią niniejszego Regulaminu (patrz poniżej Reklamacje i rozstrzyganie sporów), jeżeli doszło do wadliwego wykonania umowy.
11. Niezawarcie transakcji
- Kantor zastrzega sobie prawo do odrzucenia transakcji zaproponowanej przez zleceniodawcę bez podania przyczyny.
12. Tak zwane "podejrzane" transakcje w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy
- Devizové místo podléhá dohledu MF a ČNB a má povinnost vyhodnocovat podezřelé obchody ve smyslu aktuálního znění zákona č. 253/2008 Sb.
- Jeho aktualizovanou verzi si můžete přečíst na webu MF: http://www.mfcr.cz/cs/archiv/agenda-financniho-analytickeho-utvaru/legislativa-aml-cft
- Pokud je příkaz vyhodnocen devizovým místem v souladu se zněním zákona 253/2008 Sb. jako "tzv. podezřelý", devizové místo takový obchod neprovede.
- Nejčastějším příkladem z praxe je snaha zadavatelů příkazů na www.europlatba.czobejít "identifikaci klienta" podle zákona proti praní špinavých peněz zadáním prodeje nebo nákupu 999 eur, případně obchod rozdělit na několik menších obchodů v krátkém časovém období. Příkazy s takovýmito a podobně vysokými častkami devizové místo po interním vyhodnocení s vysokou mírou pravděpodobnosti odmítne přijmout. Zadavatel takového příkazu bere na vědomí, že svým souhlasem s podmínkami služby - viz poslední řádek webového formuláře www.europlatba.cz- s tímto postupem devizového místa bez výhrad souhlasí. Administrace takového odmítnutého příkazu podléhá zpoplatnění podle aktuálně platného Sazebníku.
13. Czasy rozliczeń
- Przyjęcie zlecenia i zapłata przez zleceniodawcę
Zleceniodawca jest zobowiązany do zapłaty środków w możliwie najkrótszym czasie po przesłaniu propozycji transakcji (zlecenia) do Kantoru i przyjęciu propozycji transakcji przez Kantor. Jeżeli środki nie zostaną zaksięgowane na rachunku do końca drugiego dnia roboczego po otrzymaniu proponowanego zlecenia, zobowiązanie Kantoru do realizacji transakcji może zostać anulowane. Ponadto zastosowanie ma punkt 3 artykułu V. niniejszego Regulaminu.
Kantor nie może wpływać na czas, w jakim bank nadawcy wysyła środki na konto zbiorcze.
Kantor monitoruje swoje konta w regularnych odstępach czasu i informuje zleceniodawcę o zaksięgowaniu środków w możliwie najkrótszym czasie, pod warunkiem, że zostały one zaksięgowane w godzinach pracy Kantoru, które są podane na stronie internetowej Usługodawcy w zakładce "Kontakty".
Jeżeli środki zostaną zaksięgowane poza godzinami pracy Kantoru lub w czasie, który nie jest dniem roboczym, transakcja zostanie zrealizowana w następnym dniu roboczym Kantoru lub wykorzystanego do tego celu banku.
Jeśli zleceniodawca wpłaca środki w gotówce, wpłacając je na konto zbiorcze Kantoru lub kartą, transakcja zostanie anulowana, a środki wpłacone przez zleceniodawcę zostaną mu wydane w ciągu pięciu dni roboczych w siedzibie Kantoru i w godzinach pracy po przedstawieniu pokwitowania/potwierdzenia oraz dwóch dokumentów osobistych zleceniodawcy (najlepiej dowód osobisty i prawo jazdy). Za tę operację zostanie pobrana opłata administracyjna zgodnie z Taryfą opłat, o którą zostanie pomniejszona kwota zwrócona zleceniodawcy.
- Rozliczanie transakcji przez Kantor
Kantor przesyła środki na rachunek odbiorcy nie później niż następnego dnia roboczego po zaksięgowaniu środków od zleceniodawcy.
Jeżeli dzień roboczy Kantoru nie jest dniem roboczym nawet w bankach zagranicznych, w których Kantor posiada rachunki do wykorzystania na potrzeby transakcji, transakcja zostanie zrealizowana w następnym dniu roboczym banku zagranicznego (szczególnie w przypadku banków niemieckich i słowackich).
Kantor wybiera banki wysyłające i wysyła środki do odbiorcy, aby zapewnić jak najszybsze zaksięgowanie środków.
Sam Kantor nie ma wpływu na szybkość uznania środków na rachunku odbiorcy, chyba że zleceniodawca wybrał i opłacił np. przelew ekspresowy, który technicznie jest możliwy tylko w ciągu określonej godziny w ciągu dnia, a godzina ta różni się w zależności od banku wysyłającego Kantoru. Na szybkość zaksięgowania wpływa również wybrana waluta, bank odbiorcy, waluta rachunku odbiorcy, która może nie być taka sama jak waluta wysyłana, ewentualne banki korespondenci oraz to, czy w kraju odbiorcy są święta lub dni wolne od pracy.
Rozliczenie transakcji może być opóźnione, jeżeli Kantor musi uzyskać od zleceniodawcy dodatkowe niezbędne dane dotyczące rachunków, środków finansowych, identyfikacji.
14. Kursy walut
- Po przyjęciu zlecenia przez Kantor, gdy zleceniodawca otrzyma Potwierdzenie transakcji walutowej, kurs wymiany jest wiążący i gwarantowany.
- Obowiązującym kursem wymiany jest kurs zaproponowany zleceniodawcy podczas wypełniania formularza elektronicznego, a następnie zatwierdzony przez Kantor poprzez przyjęcie zlecenia i przesłanie potwierdzenia do zleceniodawcy, lub kurs uzgodniony wcześniej przez obie strony.
- Informacje o kursach walut są publikowane na głównej stronie internetowej www.easychange.pl.
- W przypadku środków przesłanych na rachunek zbiorczy Kantoru w walucie USD standardowym przelewem międzybankowym, kurs wymiany może nie być określony do momentu rozliczenia transakcji przez Kantor. Ma to na celu ochronę przed wahaniami kursu walutowego na rynku finansowym w okresie kilku dni przed zaksięgowaniem środków na koncie Kantoru, chyba że są one wysyłane przelewem ekspresowym.
- Płatności w CZK są przez system zaokrąglane do pełnych koron.
- Informujemy że waluty obce podlegają zmianom kursów na rynku finansowym, które w ciągu dnia handlowego mogą być znaczne. Kantor operuje wartościami minutowymi kursów. Do klienta należy wybór, o której godzinie, a więc po jakim kursie wymiany, zawrzeć swoją transakcję.
15. Dalsze szczegóły dotyczące rozliczania transakcji
- Jeżeli zleceniodawca zażąda bankowego potwierdzenia płatności wysłanej z Kantoru - związaną z tym opłatę bankową, którą bank pobiera zgodnie ze swoją taryfą,ponosi zleceniodawca, dodatkowo użytkownik jest obciążany przez Kantor opłatą administracyjną w wysokości 100 CZK za złożenie tego wniosku do banku. Kantor zażąda od banku potwierdzenia dopiero po uiszczeniu opłaty przez zleceniodawcę. Kantor nie ma wpływu na czas przetwarzania tego potwierdzenia przez bank.
VI.
DALSZE SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ŚWIADCZONYCH USŁUG
Dalsze szczegóły dotyczące usług płatniczych
- Kantor nie prowadzi terminowych transakcji walutowych. Są to transakcje, w których obie strony zobowiązują się do zawarcia umowy, uzgadniając określone warunki. Terminowe transakcje walutowe pozwalają na zakup lub sprzedaż waluty obcej z dostawą lub wykonaniem w przyszłości po cenie - kursie wymiany - ustalonej dzisiaj (aktualnie).
- Kantorwykonuje tylko takie transakcje walutowe, w których jedna waluta jest przeliczana na inną. Usługa ta nie może być wykorzystywana do zwykłego przekazywania środków w jednej walucie bez ich przeliczania na drugą walutę.
Limity dotyczące wysyłanych lub wymienianych środków
- Nie ma górnej ani dolnej granicy kwoty do wymiany.
Reklamacje
- Reklamacje są rozpatrywane na podstawie Procedury Reklamacyjnej.
Zasady korzystania z usług transakcji bezgotówkowych
- Zleceniodawcy zaleca się przeczytanie Zasad korzystania z usług transakcji bezgotówkowych przed złożeniem zlecenia lub wniosku o Umowę Ramową.
- Poprzez Zasady korzystania z usług transakcji bezgotówkowych rozumie się dziesięć punktów dotyczących rekomendacji i ostrożności dla klienta.
Reklamacje i rozwiązywanie sporów
- Reklamacje są rozpatrywane na podstawie Procedury Reklamacyjnej.
- Klient, osoba fizyczna nie będąca przedsiębiorcą, ma prawo złożyć wniosek o pozasądowe rozstrzygnięcie sporu wynikającego z usługi finansowej do:
- Komisji Nadzoru Finansowego, ul. Piękna 20, 00-549 Warszawa,www.knf.gov.pl,tel. +48 (22) 262-58-00, e-mail:knf@knf.gov.pl,skrzynka podawcza: : /2447pvjake/SkrytkaESP (w celu skorzystania z Elektronicznej Skrzynki Podawczej UKNF należy wypełnić formularz Pismo ogólne do podmiotu publicznego).
- Biura Arbitra Finansowego, Legerova 69, 110 00 Praga 1, www.finarbitr.cz, tel.: 257 042 070, ID skrzynki pocztowej: qr9ab9x, e-mail: arbitr@finarbitr.cz - W przypadku sporów Usługodawca będzie postępował w taki sposób, aby w optymalny sposób doprowadzić do polubownego rozstrzygnięcia sporu i w związku z tym zobowiązuje się do dołożenia wszelkich starań, aby polubownie rozwiązać wszelkie spory powstałe w związku z niniejszym Regulaminem.
- Jeżeli rozwiązanie polubowne nie zostanie zaakceptowane przez zleceniodawcę, Usługodawca będzie postępował na drodze sądowej. Wszelkie spory będą rozstrzygane w postępowaniu przed właściwymi sądami powszechnymi.
- Zleceniodawca może również skierować skargę do Czeskiego Banku Narodowego - Na Příkopě 28, 115 03 Praga 1.
- Publiczny Obrońca Praw (Publiczny Obrońca Praw, Údolní 39, 602 00 Brno, http://www.ochrance.cz/) również posiada kompetencje w zakresie prawa do równego traktowania i ochrony przed dyskryminacją.
Opłaty
Opłaty związane z rozliczeniem transakcji walutowych są określone w Taryfie Opłat i są dostępne dla klientów kontraktowych na stronie internetowej www.easychange.pl.
Historia transakcji
- Historia zrealizowanych i niezrealizowanych transakcji walutowych oraz ich dokumenty są dostępne w aplikacji tylko dla klientów kontraktowych.
- Klienci kontraktowi mają dostęp do swojej historii transakcji, logując się do "Strefy klienta" poprzez swoje konto użytkownika.
- Użytkownikom korzystającym z usług portalu www.europlatnosc.pl nie udostępnia się w aplikacji historii transakcji, a Kantor nie śledzi ich potrzeb, z wyjątkiem przypadków reklamacji świadczonych usług.
- Klientom kontraktowym i użytkownikom portalu www.europlatnosc.pl w związku z każdą transakcją walutową wysyłane są potwierdzenia transakcji drogą elektroniczną.
Przetwarzanie i ochrona danych osobowych oraz wysyłanie informacji handlowych
- Usługodawca obsługuje i zapewnia ochronę danych osobowych zgodnie z ustawą nr 110/2019 Dz.U., o przetwarzaniu danych osobowych, z późniejszymi zmianami, oraz zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych); (dalej "RODO")
- Usługodawca zobowiązuje się nie przekazywać danych osobowych lub kontaktowych osobom trzecim.
- Ochrona danych osobowych Klienta lub każdego innego użytkownika strony internetowej Usługodawcy, w tym warunki wysyłania informacji handlowych, jest regulowana przez zasady postępowania z danymi osobowymi, których aktualna pełna wersja jest uregulowana odrębnym dokumentem i jest dostępna tutaj.
- Administrator nie wyznaczył inspektora ochrony danych osobowych.
- Wysyłając zlecenie, Klient wyraża zgodę, stosownie do postanowień § 7 ust. 2 ustawy nr 480/2004 Dz.U., o niektórych usługach informacyjnych i o zmianach niektórych ustaw (ustawa o niektórych usługach informacyjnych), w aktualnym brzmieniu, na wysyłanie przez Usługodawcę na adres elektroniczny Klienta informacji handlowych (ofert handlowych lub reklamowych dotyczących wyłącznie obecnych lub przyszłych produktów z oferty Usługodawcy). Sprzedawca wypełnia wobec Klienta obowiązek informacyjny w rozumieniu art. 13 RODO dotyczący przetwarzania danych osobowych Klienta w celu wysyłania informacji handlowych poprzez artykuł na swojej stronie internetowej. Istnieje możliwość wypisania się z takiego newslettera - klikalny link do wypisania się jest umieszczony na końcu każdego newslettera.
- Aby zwiększyć komfort użytkownika, usługodawca wykorzystuje do obsługi swojej strony internetowej tzw. cookies - pliki tekstowe, które są zapisywane na urządzeniu elektronicznym klienta podczas wizyty na stronie internetowej w celu przechowywania i okazjonalnego śledzenia ruchów klienta na stronie. Zaznaczając informację o zapisywaniu cookies, klient wyraża zgodę na ich stosowanie. Klient może nie wyrazić zgody na zapisywanie cookies, w takim przypadku usługodawca nie może zagwarantować pełnej funkcjonalności strony internetowej.
Kraje, do których wysyłamy płatności
- Patrz lista krajów UE i EOG, do których Kantor zwykle wysyła płatności oraz aktualna lista krajów objętych restrykcjami i krajów trzecich wysokiego ryzyka, do których Kantor nie wysyła płatności lub wysyła je tylko na ryzyko zleceniodawcy.
VII.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Jeżeli jakiekolwiek postanowienie niniejszego Regulaminu jest lub stanie się nieważne lub nieskuteczne, postanowienie nieważne zostanie zastąpione postanowieniem, którego znaczenie będzie jak najbardziej zbliżone do postanowienia nieważnego. Nieważność lub nieskuteczność jednego z postanowień nie narusza ważności pozostałych postanowień.
- Zmiany i dodatki do Umowy Ramowej lub Regulaminu wymagają formy pisemnej.
- Dokumenty umowne dotyczące transakcji są archiwizowane przez Usługodawcę w formie elektronicznej; z wyjątkiem dokumentów dostarczanych przez Usługodawcę do Zleceniodawcy osobiście lub za pośrednictwem przewoźnika, które są archiwizowane w formie fizycznej.
- Dane kontaktowe Usługodawcy:
- Adres korespondencyjny: EasyChange s.r.o., Jungmannova 747/28, 110 00, Praha 1, Česká republika
- Adres poczty elektronicznej: info@easychange.pl
- Pozostałe dane kontaktowe są dostępne na stronie internetowej tutaj.
VIII.
OBOWIĄZYWANIE REGULAMINU
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 maja 2023 r. i zastępuje wszystkie poprzednie wersje Regulaminu w dniu wejścia w życie, o ile nie zaznaczono inaczej.
- W odniesieniu do Umów Ramowych zawartych przed datą wejścia w życie niniejszego Regulaminu, brzmienie nowego Regulaminu będzie obowiązywało od daty wejścia w życie.
- Regulamin i Procedura Reklamacyjna mogą ulec zmianie.